) شرایط مکان مورد نظر برای آتلیه
· مکان مورد نظر برای عکاسی باید حداقل 24 مترمربع مساحت داشته باشد. هرچه مساحت استودیو بزرگتر باشد به لحاظ فنی بهتر و راحتتر خواهد بود.
· در صورت امکان محلی را انتخاب کنید که از ورود نور خورشید در امان باشد.
· درنظر داشته باشید حتما ارتفاع سقف حداقل 3 متر باشد و دارای سطحی صاف بوده که از گچبری یا آرک در آن استفاده نشده باشد تا برای نصب پانتوگراف (وسیله ای جهت آویزان کردن منابع نور از سقف ) مشکلی ایجاد نشود.
· بهتر است دیوارهای محل کار با رنگ خاکستری نسبتا تیره و مات رنگآمیزی شود. این کار باعث عدم بازتاب نور و سنجش دقیق فلاشمتری و کلوین متری خواهد شد.
· سقف استودیو را بهتر است با رنگ سفید مات رنگ آمیزی کنیم، زیرا ممکن است گاهی نیاز باشد که از سقف به عنوان بازتابنده (رفلکتور) استفاده شود.
· برای کف زمین از سنگ تیره مات یا پارکت استفاده شود و در نهایت اگر این کار امکان پذیر نبود از کف پوش خاکستری استفاده شود.
2)وسایل مورد نیاز
· سه عدد پارچه کتان به ابعاد 5×3متر و به سه رنگ سیاه، سفید و خاکستری که به عنوان پیش زمینه (Back Ground) از آنها استفاده میشود و به آن فون عکاسی میگویند.
· پایه فون که برای نصب و نگهداری پارچهها از آن استفاده میشود. این وسیله در سه مدل ساخته و عرضه میشود: مدل اول بصورت رول برقی که با تعدادی سوییچ تعویض فن را خیلی سریع و راحت امکان پذیر میسازد ، مدل بعدی مکانیکی بوده و برای تعویض فون زنجیرهایی از سقف آویزان شده که توسط این زنجیرها فونها را تعویض میکنند و مدل ثابت که از همه ارزانتر است، دارای 2 عدد سه پایه و یک میله نگهدارنده فون میباشد. برای کار با این ابزار مجبور به صرف وقت زیادی جهت باز و بست مجدد آن خواهید شد، درصورتیکه در مدل برقی با فشردن یک کلید تعویض فون در کمترین زمان میسر میگردد.
· برای رسیدن به یک پرتره خوب و ایدهال به حداقل 4 منبع نور نیاز داریم. بهتر است در آتلیه عکاسی به جای نورهای ثابت از فلاشهای الکترونیک استفاده شود . قدرت خروجی این فلاشها به ژول محاسبه میگردد که انتخاب قدرت فلاشها بنا به نیاز عکاس و مساحت آتلیه صورت میگیرد .توصیه میشود قبل از خرید حتما با یک کارشناس مشورت کنید . حال برای مثال دو منبع با توان حداقل 300 ژول و دو منبع 200 ژولی کافی است. برای اینکه بتوانید تابش نور را کنترل کرده و به یک نور ایده ال و لطیف برسید به وسیله ای به نام سافت باکس نیاز داریم، این وسیله بنا به نیازتان در ابعاد و اشکال مستطیل و مربع و گاها ششگوش و حتی دایره عرضه میگردد. توصیه میشود در یک کارگاه 24 متری از یک سافت باکس نسبتا کوچک و به شکل 6 ضلعی به عنوان نور اصلی استفاده کنید. برای نور دوم از چتر نقرهای با قطر متوسط، استفاده شود البته این کار کاملا بسته به تجربه و سلیقه شما اعمال خواهد شد و هیچ محدودیتی در استفاده از ابزار پردازش نیست. بهتر است برای منبع سوم یا نور پیش زمینه از وسیلهای به نام شیدر همراه زنبوری که کار متمرکزسازی نور را انجام خواهد داد، استفاده کنید. برای نور بالا سر هم که چهارمین منبع نور بشمار میآید میتوانید از وسیله ای بنام اسنوت یا خرطومی استفاده کنید که برای پرترههای تک چهره مناسب است و چون توان تمرکز بخشیدن به نور را انجام میدهد، کاربرد زیادی برای شما خواهد داشت . لازم است به این نکته اشاره کنم که اگر در ابتدای کار هستید و هنوز تجربه کافی در خصوص نورپردازی را ندارید از یک سافت باکس باریک و نسبتا بلند برای نور بالا سر استفاده کنید.
· یک صندلی چرخان بلند و بدون دسته جهت نشستن مدل نزدیک فون بگذارید. معمولا بهتر است این صندلی 2 متر از فون فاصله داشته باشد. نور پیش زمینه را درست در پشت آن پنهان نمایید، به شکلی که از پایین رو به بالا بتابد .
شکل زیر نحوه چیدمان ابزار ذکر شده را نشان میدهد.
3-شرایط عکاسی
ابتدا مدل را روی صندلی قرار داده و به سمت نور اصلی بچرخانید، در چنین حالتی تقریبا شانهها در زاویه 45 درجه نسبت به دوربین قرار خواهند گرفت و سر مقابل دوربین قرار میگیرد. سپس نور بالا سر را روشن کرده و از مقابل به سوژه با دقت نگاه کنید نور بالاسر نباید به صورت و بینی برخورد کند، چون باعث ایجاد تخریب و در نهایت تغییر در فرم صورت خواهد شد. لازم به ذکر است این فلاشها مجهز به نور مدلینگ ( شبیه ساز) میباشند و در تمام کار میتوانید به عنوان راهنما آنها را روشن بگذارید حالا با فلاشمتر نور را اندازهگیری کنید( فلشمتر ابزاری برای اندازه گیری نور است که استفاده از آن در عکاسی دیجیتال توسط اساتید برجسته مکررا توصیه شده است ) بهتر است فاصله نور بالاسر تا سوژه حداقل 1.5 متر و یا بیشتر باشد. اگر مقدار نور اصلی را برابر با F8 فرض کنیم، نور بالا سر باید یک گام کمتر از نور اصلی باشد، یعنی هنگامیکه فلاشمتری انجام شد، فلاشمتر عدد دیافراگم را معادل F5.6 نشان دهد. در مرحله بعدی، نور اصلی که به آن Keylight گفته میشود را تنظیم کنید. بدین ترتیب که مقابل سوژه قرار بگیرید، از سمت راست نور را حرکت داده و تقریبا آن را در زاویه 25 درجه قرار دهید. در این حالت سایهای کنار دیواره بینی شکل میگیرد، حال برای بعد دادن به اجزا صورت باید به نور ارتفاع دهیم. اگر مقابل چشمها ایستاده و یک خط افقی بروی چشمها در ذهنتان تصور کنید- به این خط سطح تراز گفته میشود-هرچه قدر از این خط نور را بالاتر ببریم، به قسمی که روی فلاش در تمام مسیر، سوژه را مورد تابش قرار دهد، در این حالت سایه زیر بینی کشیدهتر و بیشتر میگردد. اما برای کار ما کافی است نور را از سطح تراز به سمت بالا، حدودا 25 درجه ارتفاع دهیم که سایه کوچکی زیر بینی ایجاد شود. وقتی این کار انجام شد، اصولا زیر لب و گونهها هم سایه ایجاد میشود و این کار باعث ایجاد بعد در اجزای چهره خواهد شد. با استفاده از سیم سینکورن یا به وسیله رادیو فلاش (بدون سیم) دوربین را به فلاش مکمل که پشت همه فلاشها قرار دارد، متصل کنید. این کار باعث میشود که چشم یا فتوسل همه فلاشها، تحت پوشش تابش منبع سینک شده قرار بگیرند. مجددا به کمک فلاشمتر نور اصلی را اندازهگیری کنید. فاصله نور اصلی تا سوژه را حداقل 2.5 متر و برای دیافراگم F8 تنظیم کنید. لازم به ذکر است نباید مقادیر مشخص شده توسط فلاشمتر کمتر یا بیشتر عدد مشخص شده جهت نور اصلی باشد. لازم به ذکر است آرایش به صورت ضربدری یعنی مقابل هم هستند. بعد بصورت آزمایشی با نور اصلی و نور بالا یک عکس بگیرید. بعد از آزمایش در صورتی که کار مورد تایید قرار گرفت، نور بالای سر از حریم خودش عبور نکرد و نور اصلی نیز بخوبی انجام شد، نور پیش زمینه را به مقدار نور بالای سر یعنی برابر با F5.6 تنظیم کنید. این نور وظیفه جداسازی سوژه از پیش زمینه را دارد. نور مکمل را در فاصله 3 متری و برابر 5.6 قرار دهید . سپس دوربین را کمی پایینتر از سطح تراز مقابل سوژه قرار داده و با تنظیمات زیر عکسبرداری را شروع کنید:
دیافراگم را روی F8 قرار داده و سرعت شاتر را 125 بگذارید. همچنین حساسیت دوربین را روی عدد 100 بگذارید. برای افرادی که تازه شروع بکار کردهاند، تراز سفیدی را بصورت اتوماتیک مشخص کنید .
بهترین لنزها برای استفاده در آتلیه لنزهای تک کانونی با فاصله کانونی 85 ، 105 یا 135 میلیمتری هستند. بهترین بعد و کیفیت را میتوان از این لنزها استخراج کرد. دقت داشته باشید هرچه سرعت لنز بالاتر باشد ، به عبارتی دهانه لنز بازتر باشد، نوردهی بیشتر و ازکیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود که مسلما قیمت آن گرانتر است.
در آخر به چند نکته هنگام عکسبرداری توجه فرمایید.
· تا آنجا که امکان دارد از دست زدن به سوژه( به ویژه سر سوژه) خوداری فرمایید. این کار باعث میشود، سوژه نفس خود را حبس کند و از حالت عادی خارج شود.
· باپخش موسیقی آرام سوژه را به حداکثر آرامش برسانید.
· از ورود همراه به آتلیه جدا خوداری فرمایید، چرا که تمرکز شما و مدل را برهم خواهد زد.
· از گفتن 1،2،3اجتناب کنید. این کار باعث مصنوعی شدن حرکات و رفتار سوژه خواهد شد.
· اشخاصی را که عادت به پلک زدن دارند بگذارید مدتی این حرکت را ادامه دهند. زمان پلک زدن آنها را بدست بیاورید و آماده باشید تا شخص پلک زد، شاتر را فشار دهید. اگر در فضای باز عکاسی میکنید، دوربین خود را در حالت عکسبرداری پیاپی قرار دهید و بصورت مکرر و از زوایای دلخواه چند عکس بگیرید .مدل را همانطوری که هست ثبت کنید اگر لبخند بر چهره دارد با لبخند و اگر اخم میکند در نهایت عادی و بدون لبخند.·در صورتیکه بینی بزرگی دارد دوربین را پایینتر از سطح تراز و اگر صورت گرد و چاقی دارد، دوربین را بالاتر از سطحتراز قرار دهید.· با کمی تغییر زاویه بهترین حالت و مکان استقرار دوربین را کشف نموده و از آنجا عکسبرداری کنید.· هنگام نورپردازی توجه به چشمها نکته بسیار حساسی است. معمولا وقتی با زاویه تابش نور را انجام میدهید ، سفیدی چشمی که در طرف تاریک قرار دارد شروع به بازتاب میکند، این عمل باعث خطای دید، چرخش و برجستگی چشم خواهد شد .
· اگر سوژه غبغب داشت از او بخواهید سر را کمی جلو کشیده و سطح دید دوربین را بالاتر از سطح تراز ببرید..ترکیببندی برای پرتره خیلی اهمیت دارد برای افراد چاق و لاغر باید به یک میزان فضا اختصاص داده شود، یعنی یک سوم از کل فضای کادر را باید تصویر فرد بپوشاند.
منبع:نشریه صنعت صدا و تصویر
مطلب درج شده منحصرا مربوط به مجله صنعت صدا و تصویر است و توسط نویسنده این مجله نوشته شده است . لطفا یا مطلب را سریعا پاک کنید یا حتما منبع را ذکر کنید. چرا که کپی برداری از مطالب نشریه پیگرد قانونی دارد.
با تشکر
هیت تحریریه مجله صنعت صدا و تصویر