مجله خبری اینترنتی شهر نرجه

مجله خبری اینترنتی شهر نرجه

مجله خبری اینترنتی شهر نرجه
مجله خبری اینترنتی شهر نرجه

مجله خبری اینترنتی شهر نرجه

مجله خبری اینترنتی شهر نرجه

دانلود مجموعه آهنگ های نوروز


نوروز یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران باستان است. خاستگاه نوروز در ایران باستان می‌باشد و هنوز مردم مناطق مختلف فلات ایران نوروز را جشن می‌گیرند.نوروز به عنوان یک میراث فرهنگی در دوران معاصر همواره مورد توجه مردم قرار داشته و هر ساله برگزار می‌شود.در این مجموعه سعی شده بهترین آهنگ های اجرا شده در ارتباط با نوروز گردآوری و به عنوان عیدی به شما عزیزان تقدبم گردد.


لحظه تحویل سال ٩٣ در سراسر جهان

 

لحظه تحویل سال 1393 هجری خورشیدی در ساعت 20/20/20 به وقت ایران و ساعت 16/50/20 عصر به وقت ساعت جهانی  ( UTC /GMT ) روز پنج شنبه 29 اسفندماه 1392 مطابق با 18 جمادی الاول 1435 و 20 مارس 2014


نکته مهم:بر اساس محاسبات دقیق علمی بیش از 10 دانشمند بر جسته بین المللی و بنام علم نجوم لحظه تحویل سال 1393 مقارن با ساعت 20:20 به وقت کشور ایران و ساعت 16:50 به وقت ساعت جهانی می باشد.که متاسفانه در بعضی از رسانه ها به اشتباه با هفت دقیقه جلوتر ساعت 20:27 شب اعلام شده است.ولی ساعت دقیق تحویل سال همان بیست و بیست دقیقه شب به وقت کشور ایران و برخی از نقاط خاورمیانه و آسیای میانه است.سال 1393 هجری خورشیدی برابر است با :

سالهای14093 اهورایی -7036 میترایی آریایی -6764/65 آشوری -5774/75 عبری - 3752 زرتشتی - 2573هخامنشی (شاهنشاهی) - 2014/15میلادی -1435/36 هجری قمری



ادامه مطلب ...

مراسم جشن چهارشنبه سوری

واژه «چهارشنبه‌سوری» از دو واژه چهارشنبه که نام یکی از روزهای هفته‌است و سوری که به معنی سرخ است ساخته شده‌است.چهارشنبه‌سوری یکی از جشن‌های ایرانی است که در شب آخرین چهارشنبه سال (سه‌شنبه شب) برگزار می‌شود. در شاهنامه فردوسی اشاره‌هایی درباره بزم چهارشنبه‌ای در نزدیکی نوروز وجود دارد که نشان دهنده کهن بودن جشن چهارشنبه‌سوری است. مراسم سنتی مربوط به این جشن ملی، از دیرباز در فرهنگ سنتی مردمان ایران زنده نگاه داشته شده‌ است.مردم در این روز برای دفع شر و بلا و برآورده شدن آرزوهایشان مراسمی را برگزار می کنند که ریشه اش به قرن ها پیش باز می گردد.
قاشق زنی، آجیل مشکل گشا، پریدن از روی آتش، فالگوش ایستادن و... از مراسم اصلی شب چهارشنبه سوری است.گرد آوردن بوته و خار پریدن از روی آن و گفتن عبارت "زردی من از تو، سرخی تو از من" شاید مهمترین اصل شب چهارشنبه سوری است. هر چند که در سالهای اخیر متاسفانه این رسم شیرین جایش را به ترقه بازی و استفاده از مواد محترقه و منفجره خطرناک داده است





   ادامه مطلب ...

جذاب کردن چشم ها در عکاسی پرتره

به نقل از کانون عکاسان ایران : یکی از مهم ترین بخش ها در نقد و بررسی تصاویر پرتره میزان جذابیت چشم های سوژه است . در این مطلب که توسط آقای یاسر هاشمی نوشته شده است روشی به شما یاد خواهیم داد که لازم است روی تمامی تصاویر پرتره و عروس و داماد ایجاد کنید .حتی اگر در عکس های پرتره , کار فوکوس رو خوب و با دقت روی چشم ها انجام داده باشید باز هم حتما دیدید که چشم پرتره های شما به اندازه ای که باید خودشو خوب نشون نمیده.

اما توی کارهای تبلیغاتی چشم افراد بسیار زنده تر و رویایی تره. گرچه به هر حال حالت خود سوژه و قشنگی چشمهاش, چیزیه که نمیشه از اون صرف نظر کرد اما راه حل های بسیار ساده ای هم وجود داره که فقط در عرض یک دقیقه چشم ها رو کاملا درخشان و رویایی کرد.من عکس زیر رو انتخاب کردم که چشم ها حالتی معمولی دارن

 

 

ابتدا دور تا دور مردمک و عنبیه چشم رو انتخاب کنید . لازم نیست که خیلی دقت به خرج بدید . پس از اینکه دور تا دور مردمک و عنبیه چشم رو انتخاب کردید دستور Ctrl + Alt + D رو اجرا کنید و بر حسب اندازه عکستون یک عددی رو وارد کنید . من برای این عکس اندازه 4 رو وارد کردم کادر رو تائید کنید.

مطابق شکل زیر

 

 

  ادامه مطلب ...

جداکردن مو از پس زمینه در عکس پرتره

یکی از سخت ترین موضوعاتی که معمولا سعی میشه در کلاس های گرافیک از اون فرار کنند خارج کردن تار مو از پس زمینه است.از مشکلات این کار و سختی اون همین بس که تا به حال برنامه ای برای اینکار ساخته نشده که بتونه به طور کامل و همونجور که مد نظر ویرایشگره این کار رو انجام بده.پلاگین ها یکی پس از دیگری ساخته میشن اما بازده اونها برای انجام اینکار تقریبا صفره.شاید حالا متوجه شده باشید که چرا این کار نیاز به هنر و کارکشتگی فراوان داره

این کار وقتی سخت تر میشه که پس زمینه ای که موها در اون مواج شده اند خودش شلوغ و پر از رنگهای متفاوت

باشه اما فعلا با پس زمینه ساده شروع میکنیم عکس زیر رو احتمالا خیلی از شما تو کامپیوترتون دارید

 

 

فرض کنید که به هر دلیلی بخوایم پس زمینه رو عوض کنیم اما مشکل درست از همین جا شروع میشه یعنی وقتی میخوایم دور تا دور سوژه رو برش بدیم که تقریبا به این شکل در میاد

 

 

یا اگه از Feather استفاده کنیم به این شکل در میاد

 

 

و این نمیتونه مد نظر یه فرد مشکل پسند باشه به عکس زیر دقت کنید تا با یکی از روشهای مرسوم دنیا برای این کار آشنا بشید

 

 

در مرحله اول دور تا دور موها انتخاب شده و چون فقط موها مورد نظر بوده به همین دلیل صورت از انتخاب خارج شده سپس از دستور   Color Range Select

استفاده شده و با ابزار قطره چکان و قطره چکان مثبت رنگهای پس زمینه انتخاب میشه که همونطور که میبینید این قسمتهای انتخاب شده سفید شدند بعد از تائید دستور  Clear اجرا میشه تا این قسمت ها حذف بشه.در این مرحله از حذف شدن موها نترسید چون باید ابزار History brush رو برداشت و با انتخاب یه قلموی نرم دومرتبه موها رو برگردوند فقط مواظب باشید که رنگ پس زمینه دومرتبه برنگرده.حالا به سخت ترین مرحله کار یعنی استفاده از ابزار  Smodge میرسیم که باید اندازه اون رو روی یک یا دو قرار بدید و میزان فشار قلم رو هم روی هشتاد و پنج و سپس شروع کنید به بازسازی موها

 

 

روشی که ارائه شد ساده ترین روش بود ولی معایب بی شماری در اون وجود داره.کاربران حرفه ای معمولا روش های سخت تری رو برای این موضوع به کار میبرند اما تقریبا اونها هم از همین روش های ساده شروع کردند.مثلا استفاده از ابزار History brush که موجب برگشت تصویر به حالت اولیه میشه رو فقط باید تا جایی ادامه داد که موها وجود دارند و نباید در هنگام استفاده موجب برگشت رنگ پس زمینه بشه و یا استفاده از نرم سازی لبه های انتخاب شده و یا قرار دادن موها در یک لایه جدا همگی میتونه برای بهتر شدن کار به کار بره که توضیح هر کدام از اینها فرصتی دیگر می طلبد.

دانلود HDD Low Level Format Tool v4.30 - نرم افزار فرمت سطح پایین هارد دیسک بدون امکان بازگردانی اطلاعات پاک شده

منبع:www.p30download.com.

چنانچه شما نیز از جمله کاربران باتجربه ی کامپیوتر باشید مطمئناً می دانید که ابزار فرمتی که ویندوز در اختیار شما قرار می دهد اطلاعات موجود در دیسکی که فرمت می کنید را به صورت دائمی و صد در صد حذف نخواهد کرد.

همچنین می دانید که یکی از موثرترین راه های از بین بردن بدسکتور هارد استفاده از فرمت سطح پایین یا همان Low Level Format است. شما می توانید با استفاده از نرم افزار HDD Low Level Format Tool که ابزار فرمت سطح پایین هارد نامیده می شود، تمامی فایل های ذخیره شده بر روی هارد دیسک و یا حتی فلش مموری ها را برای همیشه و به صورت دائمی پاک کنید، به نحوی که به هیچ وجه با استفاده از نرم افزار های بازیابی قابل، بازگرداندن نباشند. ایمنی حذف دائم اطلاعات توسط این نرم افزار تا اندازه ای است که پس از فرمت کردن هارد دیسک با استفاده از آن، گویی هارد دیسک را به تازگی از کارخانه سازنده آن تحویل گرفته اید. همچنین این نرم افزار تقریباً از تمامی هارد دیسک ها پشتیبانی می نماید.

قابلیت های کلیدی نرم افزار HDD Low Level Format Tool:
- توانایی فرمت انواع هارد IDE و SATA و اسکازی  و USB
- پشتیبانی از تمامی هارد های: مکستور، سی گیت، سامسونگ، هیتاچی، توشیبا، وسترن دیجیتال، آی بی ام، فوجیتسو، کوانتوم
- فرمت کردن حافظه های فلش
- فرمت سطح پایین یا همان Low Level Format
- عدم امکان بازیابی اطلاعات
- و ...

آموزش راه های پیشرفت در عکاسی

بارون نگار : در این مقاله پنج راه کار برای پیشرفت در عکاسی پرتره و خلق تصاویر پرتره جذاب را خدمت شما دوستان عزیز ارائه می دهیم . آیا تا به حال شده به این موضوع بیاندیشید که از زمانی که رانندگی را آموخته اید، چه چیزهایی به سطح دانش تان افزوده شده؟

ممکن است فکر کنید، عکاسی را چه ارتباطی است با رانندگی!!  اما همانگونه که مسیری را انتخاب می کنید تا شما را راحت تر و زودتر به مقصد برساند، یا تجهیزات ماشین را قبل از هر حرکتی چک می کنید، در زمینه عکاسی نیز لحظه ای فکر کنید که چه کارهایی را قبل از زدن شاتر، به انجام می رسانید. آنگاه به حجم آموخته هایتان در طول مدتی که عکاسی را به عنوان یک ذهنیت فعال، برگزیدید، افتخار می کنید.حال که عکاسی را با رانندگی مقایسه کردیم، ببینیم دست فرمان مان در عکاسی پرتره چگونه پیشرفت خواهد کرد:

۱- LCD دوربین تان را فراموش کنید.

حتما شما هم مثل من دیده اید عکاسانی را که تا عکس می گیرند، LCD دوربین شان را روشن می کنند تا نتیجه کارشان را ببینند. درست است که این موهبت بزرگ با ظهور دوربین های دیجیتال ( البته نه همه) به ما ارزانی شده است، اما به خاطر داشته باشید ایامی را که می بایست با دوربین های قدیمی و نگاتیوها کار می کردیم. تا زمان ظهور عکس نمی دانستیم چه کاری کرده ایم. حال سوژه مان را پیدا کرده ایم به جای خسته کردن آنها که به خوبی در چهره شان نمایان می گردد، به عکاسی بپردازیم. اگر می خواهید اعتماد به نفس تان را افزایش دهید، دانش خود را در زمینه خوانش هیستوگرام بالا ببرید.

۲- حالات تقدم شاتر ودیافراگم ( Av & Tv)

این عقیده مشترک در جامعه عکاسی وجود دارد و آن این است که : طبق رهنمودهای عکاسی عمل کنید. و اگر ذهن کنجکاو و جستجوگرتان بپرسد: چرا؟ جواب خواهید شنید: چون بزرگان عکاسی چنین کرده اند.  ( من این موضوع را به وضوح در زمینه هنر والای خوشنویسی درک کرده ام… )رهنمودهای عکاسی همچون قوانین راهنمایی و رانندگی می مانند که شما باید آنها را بدانید اما چیزی از خلاقیت، داشتن ذهنیتی فعال و استفاده از شرایط موجود در صحنه، به شما نمی گویند. پس با توجه به شرایطی که در آن به عکاسی پرتره می پردازید، از حالات مختلف تعبیه شده در دوربین تان کمال استفاده را ببرید به عنوان مثال حالت تقدم دیافراگم این امکان را به شما می دهد که کنترل فوق العاده ای را بر روی عمق میدان داشته باشید.

۳- لنزهای بیشمار را همراه خود نکنید.

برای عکاسی پرتره، توصیه می شود از لنزهای اصلی ( PRIME)  یا لنز ۷۰-۲۰۰، f/2.8استفاده گردد. انگار یک مانع فیزیکی میان شما و سوژه تان باید قرار بگیرد. اما ذهنیتی که سوژه به این همه عظمت سوار شده بر دوربین تان دارد، آن است که یک عکس پرتره نیازی به این همه لشکرکشی ندارد!

ارتباط راحتی را بدون ادوات و تجهیزات عکاسی با سوژه تان ایجاد کنید. فوکوس را روی چشمان سوژه خود تنظیم کرده و خود را درگیر بایدها و نبایدها نسازید.

۴- با سوژه تان مشورت کنید.

ما قبل از عکاسی پرتره، در مورد وضعیت دوربین مان و نحوه عکاسی بهتر جستجوهای خوبی انجام می دهیم، اما کمتر با خود سوژه به مشورت پرداخته ایم. در صورتی که اگر سوژه را حذف کنیم و به ذهنیات ش، دغدغه هایش یا حتی شادی هایش توجه نکنیم، تصویر حاصله یک روتوش کم مایه از هزاران پروژه عکاسی خواهد بود.

همچنین، می توانید از سوژه خود بپرسید که چه ژستی را پیشنهاد می دهد. به نظراتش احترام بگذارید و آنها را اجرا نمایید.


۵- مراقبت کنید

در این پست ما زیاد به سراغ رانندگی رفتیم. اشکالی ندارد یک بار دیگر هم به سراغ این موضوع ملموس برویم؟ قبل از سفر، غیر از آماده کردن توشه راه، مختصری استراحت می کنیم تا بتوانیم بر جاده و رانندگی مان مسلط شویم. توصیه من به تمام عکاسان آن است که قبل از پرداختن به هر موضوع عکاسی، مراقبه کوتاهی داشته باشند. تا ذهن و دست شان همگام و همسو با هدف شان پیش برود. شما می خواهید بر چشمان سوژه تان فوکوس کنید. چشم ها آیینه تمام نمای ذهن ها هستند. پس لازم است غم و شادی نهفته در پس پرده چشمان را به خوبی نشان دهید و این نیازمند آن است که خود به آرامش برسید.

لحظه تحویل سال 1393 و نحوه تعیین آن

لحظه تحویل سال 1393 و نحوه تعیین آن


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


لحظه تحویل سال 1393 هجری شمسی در ساعت 20 و 27 دقیقه و 7 ثانیه، روز پنج شنبه 29 اسفندماه 1392 مطابق با 18 جمادی الاول 1435 و 20 مارس 2014 خواهد بود. سال 1393 هجری شمسی که نام اسب را بر خود دارد برابر با سالهای 2014/15 میلادی و 1435/36 هجری قمری و 3752 زرتشتی می باشد.

لحظه تحویل سال، چه اتفاقی در آسمان می افتد؟
معمولاً هنگامی که یک سال شمسی به روزهای پایانی خود می رسد، صحبت از ویژگی های سال آینده شروع می شود. از بین این بحث ها، یک بحث بیش از بقیه جلب توجه می کند و آن، "لحظه تحویل" سال آینده است. طبق سنت، در این لحظه همه افراد خانواده دور هم جمع می شوند و بنا بر رسوم باستانی خود، آغاز سال نو را جشن می گیرند.

این لحظه ای است که خاطره آن همیشه در یادها می ماند اما آیا تاکنون از خود پرسیده اید که اصولاً این زمان بر چه مبنایی انتخاب و تعیین می شود؟ و در این لحظه چه اتفاقی می افتد که آن را با آغاز سال پیوند می دهند؟

 

 


زمان و تقویم زمان، انسان را به یاد ساعت و تقویم می اندازد. مطمئناً همه شما با نظام 24 ساعتی شبانه روز آشنا هستید و در زندگی روزانه خود به راحتی از آن استفاده می کنید. این نظام و مفهوم شب و روز، به قدری بدیهی است که شاید هرگز به منشأ و چرایی آن فکر نکرده اید. اما در سپیده دم تمدن، اجداد ما نمی توانستند این چنین ساده و راحت مفاهیم زمان را درک کنند.



شاید نخستین مفهوم گذشت زمان برای آنان طلوع و غروب خورشید بوده است. بالا آمدن گوی فروزانی از شرق و فرونشستن آن در غرب و تکرار مداوم آن، انسان را به مفهوم روز و شب و سپس "شبانه روز" رهنمون شد. این بنیادی ترین جزء یک نظام سنجش زمان است: "پدیده ای متناوب و تکرار شونده" خوشبختانه طبیعت چندین پدیده متناوب دیگر نیز در اختیار انسان قرار داده است و از اینجا بود که مفاهیم سال، فصل و ماه پدید آمد.



اما چرا انسان به واحدهای بزرگتر از روز روی آورد؟


با استفاده از واحدهای بزرگی همچون سال، دهه و قرن کار آسان تر می شود. واحد بزرگتر از روز ماه بود: یک دوره ی اهله ی ماه که از یک بدر تا بدر بعدی، یا از یک هلال نو تا هلال نوی بعدی طول می کشید. این مدت تقریبا 29 تا 30 روز است. بنابر این اولین تقویم های بشر تقویم های قمری بوده است، زیرا تنها با نگاه به شکل اهله ی ماه می توان تشخیص داد که در چندمین روز ماه قرا داریم و احتیاج به هیچ محاسبه ی دیگری نیست.



برای انسان های اولیه، همین کافی بود که یک سال را به طور تقریبی 360 روز و یک ماه را 30 روز بداند اما پیشرفت تمدن، باعث نیاز به دقت بیشتر در محاسبه زمان شد و این امر، یک مشکل بزرگ را نمایان ساخت: متأسفانه واحدهای بزرگتر از زمان، حاصلضرب صحیحی از واحد های کوچکتر نبودند. به عبارت دیگر، در یک سال نمی توان تعداد صحیحی از شب و روزهای کامل را جای داد.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


البته گفته بالا به هیچ وجه دقیق نیست. وقتی می گوییم "سال" باید دقیقاً مشخص کنیم که منظورمان از سال چیست؛ همین طور برای شبانه روز. تعجب نکنید! در "نجوم کروی" چندین نوع سال و روز و ماه وجود دارد. اگر یک متن نجوم کروی مربوط به زمان را بخوانید، مطمئناً از دیدن اسامی عجیب و تعاریف گوناگون دستگاه های مختلف زمان، در شگفت خواهید شد. البته ما قصد نداریم وارد این مبحث گسترده شویم. بلکه فقط چند تعریف ساده شده از آن را که برای کارمان ضروری است، برمی گزینیم.



احتمالاً با دو نوع از سال ها آشنایید:


سال شمسی و سال قمری. مبنای طبیعی این سال ها از نامشان پیدا است. یعنی سال شمسی از حرکت خورشید و سال قمری از حرکت ماه بهره می گیرد. همانطور که می دانید، در اصل این زمین است که به دور خورشید می گردد. اما از آنجا که حرکت، نسبی است؛ ما بر روی زمین تصور می کنیم که خورشید در طول سال در حال حرکت در آسمان است. این حرکت در یک مسیر خاص در آسمان صورت می گیرد که "دایره البروج" نام دارد و ما بعداً در باره آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.



این حرکت با حرکت روزانه ی خورشید که از شرق به غرب در 24 ساعت یک دور می زند، فرق دارد. این حرکت را تنها با توجه به ستارگان زمینه ی آسمان می توان فهمید که خورشید در طول یک سال یک دور در میان ستارگان زمینه ی آسمان از غرب به شرق دور می زند. حال، با توجه به آنچه گفتیم، می توان یک سال شمسی را "مدت زمان حرکت خورشید از یک نقطه خاص در آسمان و بازگشت به همان نقطه" تعریف کرد. این ساده ترین سال است که به آن "سال برجی" هم گفته می شود.



از آنجا که این نوع سال با خورشید در ارتباط است و خورشید هم یکی از عوامل کنترل کننده طبیعت و فصول است، در بیشتر تقویم ها از این نوع سال استفاده شده است. اما در سال قمری، مدت زمان 12 بار دیدن هلال ماه نو یا 12 یار دیدن بدر کامل ماه به عنوان مبنا انتخاب شده است. هرچند این نوع سال بر مظاهر طبیعت و فصول منطبق نیست، اما از آنجا که تاریخ دین ما براین اساس بنیان شده است، از آن نیز استفاده می کنیم.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


برگردیم به سال شمسی، یعنی مدت زمان دو عبور متوالی خورشید از یک نقطه ثابت در آسمان. انسان در اعصار گذشته این مدت زمان را 365 روز اندازه گرفته بود و براساس آن به محاسبه تاریخ می پرداخت. اما به تدریج که شمار سال ها فزونی یافت، اندیشمندان دریافتند که این سال های 365 روزی، کم کم از فصول سال انحراف پیدا می کنند. متفکران به این فکر افتادند که طول سال ها را دقیق اندازه بگیرند. این اندازه گیری ها با همان وسایل ابتدایی نشان می دادند که طول یک سال شمسی اندکی از 365 روز بیشتر است؛ یعنی حدود 25ر365روزه است. حال به نظر شما چگونه می توان این 25ر0 روز و یا ساعت را به حساب آورد.



توجه کنید که این 6 ساعت های اضافی، پس از 4 سال، به یک شبانه روز (24 ساعت) می رسند. پس اگر در یک دوره 4 ساله، یک روز به انتهای سال چهارم بیفزاییم وآن را 366 روز در نظر بگیریم، مشکل حل می شود. چرا که در این صورت 4 سال دارای 1461 روز(366+3×365) خواهد شد. یعنی هر سال به طور متوسط 25ر365 روز خواهد داشت. این نظام کبیسه ای را بیشتر تقویم های باستانی به کار برده اند(سال چهارم را که 366 روز است، سال کبیسه می نامند).



تقویم جلالی و لحظه تحویل سال


بعد از اسلام در ایران تقویم منظمی وجود نداشت. در محافل سیاسی و علمی جهان اسلامی که ایران نیز جزو آن به حساب می آمد، تقویم هجری قمری به کار می رفت، اما در بین عامه مردم ایران، تقویم کهن باستانی (تقویم یزدگردی) معمول بود.



اما در حساب های کبیسه های این تقویم سهل انگاری می شد، تاجایی که در عهد ملکشاه سلجوقی، نوروز به اواسط شهریور ماه رسیده بود! این مسائل مشکلات عدیده ای را در حساب های مالی و خراجی یک سال ایجاد می کرد. به همین سبب دانشمندان آن زمان به همت حکیم عمر خیام و با حمایت ملکشاه و وزیر دانشمند وی، خواجه نظام الملک طوسی، به اصلاح و احیای تقویم شمسی قدیم ایرانی بر مبنای هجرت پیامبر بزرگ اسلام (ص) اقدام کردند و تقویم تازه را به لقب سلطان جلال الدین ملکشاه، تقویم "جلالی" نامیدند.



در این تقویم مقرر شد که سال با رسیدن خورشید به نقطه اعتدال بهاری آغاز شود. این همان "لحظه تحویل سال" است. بنابر این "لحظه تحویل سال، لحظه ای است بین ظهر روز اول فروردین و ظهر روز آخر اسفند، که مرکز خورشید بر نقطه اعتدال بهاری منطبق شود."


گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org


خیام، منجم و شاعر ایرانی حال از آنجا که تقویم هجری شمسی کنونی ما نیز اساساً همان تقویم جلالی است (تنها فرق این دو در مبدأ تقویم است). بنابرین مفهوم تحویل سال در تقویم کنونی ما همان است که در تقویم جلالی ذکر شد. همچنین بر طبق قوانین این تقویم اگر تحویل سال، قبل از ظهر (ساعت 12) به وقوع بپیوندد آن روز، اول فروردین واگر بعد از ظهر اتفاق بیفتد آن روز آخر اسفند سال قبل خواهد بود. حال به مسأله محاسبه این لحظه می پردازیم.



اگر طول سال شمسی ثابت بود، این محاسبه بسیار ساده بود. زیرا در این صورت، اگر زمان تحویل یک سال را می دانستیم با افزودن تقریباً 6 ساعت به آن زمان تحویل سال بعد را به دست می آوردیم. این 6 ساعت و یا به طور دقیقتر 5 ساعت و 48 دقیقه همان خرده اعشاری در طول سال شمسی (تقریباً 2422ر365 روز) است. اما طول سال همواره ثابت نیست و این به سبب تغییراتی است که در مسیر حرکت زمین در آسمان به وجود می آید.



در واقع برای محاسبه دقیق زمان این لحظه باید معادلات حرکت خورشید و چندین معیار دیگر را نیز در نظر بگیریم. این محاسبات و معادلات، نسبتاً پیچیده اند. با این همه، تغییرات مزبور نسبتاً کوچک هستند و شما می توانید برای بدست آوردن زمان تقریبی لحظه تحویل سال های بعد از همان روش گفته شده در بالا استفاده کنید. یعنی کافی است 6 ساعت به زمان تحویل سال بعدبیافزایید. حال دیگر شما می دانید که حدوداً چه ساعتی باید منتظر تحویل سال باشید!

قطعه زیبای کولی عشق از شهرام شکوهی

شهرام شکوهی در آلبوم جدیدش پنج قطعه را با سبک خاص موسیقی خود یعنی آواز ایرانی و موسیقی اسپانیایی و دیگر قطعه های این آلبوم را به سبک پاپ اجرا کرده است. پس از انتشار آلبوم «مدارا» در سال ۹۰ شکوهی تک آهنگهایی را به عنوان تیتراژ مجموعه های «شام ایرانی» و «مونا» منتشر کرد.

می توانید این آهنگ زیبا را از اینجا دانلود کنید

به عزیزانتان بگویید دوستشان دارید.

او میگفت که پس از سالها زندگی مشترک، همسرم از من خواست که با زن دیگری برای شام و سینما بیرون بروم. زنم گفت که مرا دوست دارد، ولی مطمئن است که این زن هم مرا دوست دارد. و از بیرون رفتن با من لذت خواهد برد
زن دیگری که همسرم از من میخواست که با او بیرون بروم مادرم بود که 19 سال پیش بیوه شده بود ولی مشغله های زندگی و داشتن 3 بچه باعث شده بود که من فقط در موارد اتفاقی ونامنظم به او سر بزنم.آن شب به او زنگ زدم تا برای سینما و شام بیرون برویم. مادرم با نگرانی پرسید که مگر چه شده؟ او از آن دسته افرادی بود که یک تماس تلفنی شبانه و یا یک دعوت غیر منتظره را نشانه یک خبر بد میدانست.به او گفتم: بنظرم رسید بسیار دلپذیر خواهد بود که اگر ما امشب را با هم باشیم. او پس از کمی تامل گفت که او نیز از این ایده لذت خواهد برد
آن جمعه پس از کار وقتی برای بردنش میرفتم کمی عصبی بودم. وقتی رسیدم دیدم که او هم کمی عصبی بود کتش را پوشیده بود و جلوی درب ایستاده بود، موهایش را جمع کرده بود و لباسی را پوشیده بود که در آخرین جشن سالگرد ازدواجش پوشیده بود. با چهره ای روشن همچون فرشتگان به من لبخند زد. وقتی سوار ماشین میشد گفت که به دوستانش گفته امشب با پسرم برای گردش بیرون میروم و آنها خیلی تحت تاثیر قرار گرفته اند. ما به رستورانی رفتیم که هر چند لوکس نبود ولی بسیار راحت و دنج بود. دستم را چنان گرفته بود که گوئی همسر رئیس جمهور بود. پس از اینکه نشستیم به خواندن منوی رستوران مشغول شدم. هنگام خواندن از بالای منو نگاهی به چهره مادرم انداختم و دیدم با لبخندی حاکی از یاد آوری خاطرات گذشته به من نگاه میکند، به من گفت یادش می آید که وقتی من کوچک بودم و با هم به رستوران میرفتیم او بود که منوی رستوران را میخواند. من هم در پاسخ گفتم که حالا وقتش رسده که تو استراحت کنی و بگذاری که من این لطف را در حق تو بکنم.هنگام صرف شام گپ وگفتی صمیمانه داشتیم، هیچ چیز غیر عادی بین ما رد و بدل نشد بلکه صحبتها پیرامون وقایع جاری بود و آنقدرحرف زدیم که سینما را از دست دادیم.وقتی او را به خانه رساندم گفت که باز هم با من بیرون خواهد رفت به شرط اینکه او مرا دعوت کند و من هم قبول کردم.وقتی به خانه برگشتم همسرم از من پرسید که آیا شام بیرون با مادرم خوش گذشت؟ من هم در جواب گفتم خیلی بیشتر از آنچه که میتوانستم تصور کنم. چند روز بعد مادرم در اثر یک حمله قلبی شدید درگذشت و همه چیز بسیار سریعتر از آن واقع شد که بتوانم کاری کنم.کمی بعد پاکتی حاوی کپی رسیدی از رستورانی که با مادرم در آن شب در آنجا غذا خوردیم بدستم رسید.یادداشتی هم بدین مضمون بدان الصاق شده بود: نمیدانم که آیا در آنجا خواهم بود یا نه ولی هزینه را برای 2 نفر پرداخت کرده ام یکی برای تو و یکی برای همسرت. و تو هرگز نخواهی فهمید که آنشب برای من چه مفهومی داشته است، دوستت دارم پسرم. در آن هنگام بود که دریافتم چقدر اهمیت دارد که بموقع به عزیزانمان بگوئیم که دوستشان داریم و زمانی که شایسته آنهاست به آنها اختصاص دهیم. هیچ چیز در زندگی مهمتر از خدا و خانواده نیست. زمانی که شایسته عزیزانتان است به آنها اختصاص دهید زیرا هرگز نمیتوان این امور را به وقت دیگری واگذار نمود.

جدال اسطوره های فیلم‌برداری 4K


ساخت آخرین فیلم پیتر جکسون با نام هابیت(Hobbit) که فیلم‌برداری آن به طور کامل با دوربین‌های دیجیتال ساخت شرکت رِد (RED) انجام شد فصل جدیدی را برای فیلم برداری حرفه ای دیجیتال باز کرد. یک سازنده جدید نیز وارد عرصه ساخت دوربین‌های فیلم‌برداری دیجیتال شده، Blackmagic تازه وارد با ساخت یک دوربین نسبتا جمع جور با کیفیت تصویر فوق‌العاده به نام Blackmagic Production Camera 4K با قیمت باور نکردنی 3000 دلار، برای خود جای خاصی در بین مخاطبان دست و پا کرده.



شاید هنوز هم استفاده از نگاتیو های هفتاد میلی متری فرمت IMAX بالاترین کیفیت را برای ضبط فیلم‌های سینمایی در اختیار بگذارند ولی مسلماً در حال حاضر دوربین‌های فیلم‌برداری 4k نه تنها از نظر کیفیت تصویر با فیلم برداری معمولی قابل قیاس بوده بلکه هزینه های کلان فیلم برداری با نگاتیو را به شدت کاهش داده‌اند، از این رو با استقبال خاصی از طرف نهادهای دوستدار محیط زیست نیز مواجه شده‌اند.
رِد اولین بار در سال 2006 میلادی با معرفی دوربین RED ONE که توانایی فیلم برداری با فرمت 4k را داشت دنیا را شگفت زده کرد. RED ONE می‌توانست حداکثر با سرعت یک‌صد و بیست فریم بر ثانیه فیلم برداری کند. فیلم‌های سینمایی نظیر “Che”  و “The Social Network”  که فیلم‌برداری آن‌ها با RED ONE انجام شد توانستند اعتماد صنعت سینما را به دوربین‌های دیجیتال جلب کنند.


آخرین محصول شرکت رِد با نام RED EPIC DRAGON توانایی ضبط تصاویر با کیفیت 6K را دارا می‌باشد. جهت درک بهتر عبارت 6K کافیست بدانید که معادل مگاپیکسلی آن عدد 19 می‌باشد. بله فیلم برداری با کیفیت نوزده مگاپیکسل با سرعت 59.94 در ثانیه! البته بهای چنین کیفیت تصویر بالایی نیز فقط پنجاه هزار دلار ناقابل خواهد بود.


کنن نام آشنا نیز چند سالیست با ارائه سری جدیدی در محصولات خود با نام Cinema EOS Cameras فیلم‌برداری دیجیتال را متحول کرده است. امتیاز کانن در این زمینه نسبت به رقبا داشتن گنجینه ای از لنز های این شرکت می‌باشد که نتیجه سال‌ها تجربه، تحقیق و آزمون و خطای این شرکت در ساخت انواع تجهیزات نوری می‌باشد، تا آنجا که Blackmagic برای دوربین‌های خود از استاندارد دهنه لنزهای EF کنن استفاده می‌کند. حتی رِد نیز در بعضی مدل‌ها چنین امکانی را فراهم کرد. ولی کنن به این مجموعه غنی اکتفا نکرده و رده ای جدید از لنزهای مخصوص فیلم برداری دیجیتال تحت عنوان PL را به بازار عرضه کرد. شاید به این دلیل که لنز های EF برای عکاسی طراحی شده‌اند. با این وجود کانن صاحبان فعلی لنزهایEF  را رها نکرده و دوربین‌های فیلم برداری خود را با هر دو دهنه لنز عرضه کرده است.EOS C-500  و EOS-1D C از جمله محصولات شرکت کانن هستند. EOS-1D C ظاهری شبیه به  دوربین‌های عکاسی مشهور 1D دارد،  که به ترتیب دارای اتیکت‌های بیست و پنج و دوازده هزار دلار می‌باشند.
Blackmagic تازه وارد نیز با ساخت یک دوربین نسبتا جمع جور با کیفیت تصویر فوق العاده به نام Blackmagic Production Camera 4K با قیمت باور نکردنی 3000 دلار، برای خود جای خاصی در بین مخاطبان دست و پا کرده است.
منبعDigikala

XP احیا می‌شود؟

می‌دانید که چیزی به پایان عمر این سیستم عامل محبوب باقی نمانده و شاید باور کردن اینکه 95 درصد دستگاه های خودپرداز دنیا هنوز هم از سیستم عامل فسیل شده ویندوز XP استفاده می‌کنند کمی سخت باشد. موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانید این سیستم عامل تنها تا هشتم آوریل به صورت رسمی پشتیبانی می‌شود. ارتقای سیستم عامل این دستگاه‌ها نیز خود هزینه گزافی را برای بانک‌های دنیا در بر داشته و علاوه بر آن، این فرآیند محتاج زمان می‌باشد. شرکت NCR که یکی از تولیدکنندگان دستگاه های خود پرداز است اعلام کرده که تنها یک سوم بانک‌ها قبل از پایان عمر ویندوز XP می‌توانند سیستم عامل دستگاه های خودپردازشان را ارتقا دهند. از این رو مابقی این بانک‌ها و موسسات مالی بر آن شده‌اند تا در صورت تمایل به ادامه استفاده از ویندوز XP مبلغی را جهت قرارداد تمدید پشتیبانی از سوی مایکروسافت به این شرکت بپردازند. پیش بینی می‌شود بانک‌های بزرگ انگلیسی که تمایل به ارتقای سیستم عامل دستگاهایشان دارند هزینه ای را تا شصت میلیون پوند متحمل شوند. البته لازم نیست خیلی برای بانکتان نگران باشید زیرا در نهایت این شما هستید که با افزایش نرخ خدمات بانکی این بها را پرداخت می‌کنید.


منبعReuters