مجله خبری اینترنتی شهر نرجه

مجله خبری اینترنتی شهر نرجه

مجله خبری اینترنتی شهر نرجه
مجله خبری اینترنتی شهر نرجه

مجله خبری اینترنتی شهر نرجه

مجله خبری اینترنتی شهر نرجه

نظر آقایان محمد اصفهانی و چنگیز حبیبیان،در مورد استاد کرم خانی

تنها صداست که می ماند


محمد اصفهانی میگوید: از سال ۶۴ این صدا را شنید و به نقل از خودش، کریمخانی به نوعی کشف او به حساب می‌آ‌ید، همه کاری کرد تا بتواند قدر و قیمت این صدا را بیشتر و بیشتر بشناساند.

اصفهانی گفت: از  سال ۶۴ با محمدعلی کریم‌خانی  آشنا شدم و سال‌های بعد نیز که در رادیو با آقای صبحدل همکاری می‌کردم این دغدغه را داشتم که ایشان را فریاد بزنم، چرا که احساس می‌کردم صدای کریمخانی شناخته نشده است.او ادامه داد: راجع به این هنرمند با صبحدل صبحت کردم و قرار شد او از کریمخانی تست بگیرد. این آزمون در سبزمیدان ارگ و  در یک جای دنج انجام شد و او دو بیتی را برای صبحدل خواند در حالی که ساعت ۱۰ صبح بود و صبح خواندن برای خواننده کار بسیار سختی است. اما هنگامی که صبحدل همان نیم بیت اول را با صدایش شنید گفت کافیه برویم استودیو.

اصفهانی همچنین اظهار کرد: صدای محمدعلی کریمخانی صدایی تکرار ناپذیر با حجمی عجیب است و او روحیه‌ای خطرپذیر و خطر کننده دارد. او یک پدیده استثنایی است و لازم نیست که برای این صحبت مدرک و سبب بیاورم. چرا که آلبوم او انتشار یافته است.

این خواننده ادامه داد: تاسف می‌خورم که او در معرفی خود به جامعه کوتاهی کرده است اما چیزی که هست او همیشه از کار با موسیقی نگران بود و می‌گفت من مداح امام حسین (ع) هستم و با موسیقی نمی‌دانم چه کار کنم.اما من به او گفتم در این آلبوم با آریا عظیمی نژاد همکاری خواهد کرد و عظیمی نژاد از آن هنرمندانی نیست که کسی از کار با او نگران باشد.

*************************************************************

این جمله را بارها شنیده اید که وقتی که حضرت داود پیامبر (ع) با صوت خوش می خواند تمام کسانی که صدای او را می شنیدند مدهوش می شدند و از خود بی خود می شدند و یک نکته در اینجا به نظر می رسد که صوت داود نبی یکی از اعجازهای او بوده است.

مانند چهره ی یوسف و گاهی خداوند اعجاز خود را در برخی از افراد به تماشا می گذارد یکی دارای هوش بسیاری ست یکی دارای چهره ای زیباست و یکی  دارای صوت جمیل و مدهوش کننده ایست و استاد محمد علی کریمخانی یکی از همان کسانی ست که خداوند متعال قدرت خود را بار دیگر در یک شخص نشان داده و به ظهور رسانده است.

و به نظر من استاد کریمخانی یک پدیده می باشد از این نظر که پدیده ها چند سال یا چند صد سال یک بار رخ می دهند.

این جمله را ازیک دوست عزیز و خواننده پر توان حاج محسن حسن زاده شنیدم که نقل می کردند در خدمت استاد محمدرضا شجریان بودیم و ایشان صدای جناب آقای کریمخانی را شنیدند و گفتند:

در 200 سال گذشته چنین صدایی با این وسعت و توان نداشتیم.

من با استاد محمد علی کریمخانی مجالس زیادی بودم هم درس گرفتم و هم درس پس دادم در واقع تکنیک های هم خوانی را از پدرم آموختم و تکنیک های اوج خوانی را از استاد کریم خانی فرا گرفتم.

شاید کسانی باشند که نت های بالا را بخوانند اما به جرأت عرض می کنم من کسی را ندیدم و نشنیدم چه در مداحان چه در خوانندگان ایرانی که نت های بالا را با حجم صدای فوق العاده بخواند معمولا کسانی که بتوانند هجده یا نوزده نت را بخوانند از صدای شش دانگ برخوردارند(یعنی از نت سل زیر خط حامل تا دو یا ر بالای خط حامل، یعنی تقریباً دو اکتاو و نیم. اما استاد کریم خانی قادر به خواندن بیست یا بیست و یک نت می باشد یعنی سه اکتاو و این در موسیقی یک پدیده است.

خاطره ای به ذهنم رسید: که عرض می کنم روزی در هیئت سالار زینب (ع) که بنده از کودکی در آن شکل گرفتم در کنار پدر بزرگوارم بودم و استاد کریمخانی مشغول خواندن حب الحسین بودند و از تشویق های بسیار بشور آمدند و ناگاه اوج گرفتند و باعث سوختن دستگاه صوتی هیئت شدند.

این را من به چشم خود دیدم از دوستان متخصص صدا سوال کردم گفتند که اسپیکرها ضعیف بودند  و نتوانستند در مقابل آن صوت بالا مقاومت کنند.

سخن بسیار و مجال کم و در آخر برای تمامی مداحان و خوانندگان عزیز آرزوی توفیق و موفقیت را دارم بویژه برای استاد ارجمندم محمد علی کریم خانی که یک صدای ماندگار و کم نظیر می باشد.

منبع:http://najvaye-ashoora.blogfa.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد