مجله خبری اینترنتی شهر نرجه

مجله خبری اینترنتی شهر نرجه

مجله خبری اینترنتی شهر نرجه
مجله خبری اینترنتی شهر نرجه

مجله خبری اینترنتی شهر نرجه

مجله خبری اینترنتی شهر نرجه

تکنیک های تبدیل عکس رنگی به سیاه سفید

اطلس ای مارکت : در این درس از دروس رایگان آموزش فتوشاپ برای شما دوستان عزیز آموزش ساخت عکس های سیاه و سفید جذاب را می دهیم .خیلی از ما دوست داریم بدون استفاده از ترفندهای خاص فتوشاپ عکس های سیاه و سفید زیبایی بگیریم که با دیدن هر بارش لذتی وصف ناپذیر در روح مان جاری شود، اما عکاسی سیاه و سفید مانند همه شاخه های عکاسی نیاز به تمرین و صبر و ممارست دارد تا بتوانیم عکسی در خور توجه بگیریم.با این همه دانستن چند تکنیک ساده اما کارا می تواند ایده خوبی برای یک لذت سرشار از عکاسی باشد.

۱- خلق یک عکس سیاه و سفید با کمک لایه تنظیم یا Adjustment Layer

با کمک لایه تنظیم شما می توانید عکس سیاه و سفیدی ساده و راحت داشته باشید. برای این کار زمانی که عکس تان را در فتوشاپ باز می کنید بهتر است این مسیر را ادامه دهید: Layer > New Adjustment Layer >Black & White به این ترتیب لایه جدیدی از عکس تان تشکیل می شود که دارای یک تنالیته نرم از رنگ های سیاه و سفید است. اگر دوست داشتید می توانید با کمک فشردن کلید خودکار یا fine-tune رنگ ها را بهبود دهید.

۲- استفاده از ابزار Hue / Saturation

این شیوه نیز، همانند شیوه مرحله اول است. به آدرس Layer > New Adjustment Layer > Hue/Saturation

 

رفته و دقیقا همانند شکل بالا عمل نمایید. به این ترتیب خواهید توانست با تغییراتی که در زبانه روشنایی ایجاد می کنید عکسی زیبا خلق نمایید.

۳- استفاده از Channel Mixing

همه تصاویر از ترکیب رنگ های اصلی به دست می آیند، برای همین اگر بخواهید مدیریت کامل رنگ ها را در قالب RGB به دست آورید بایستی از Channel Mixing در فتوشاپ بهره بگیرید. برای رسیدن به این هدف کافی است به آدرس زیر بروید:

Layer > New Adjustment Layer > Channel Mixer

در پنجره ای که باز می شود تیک کنار عبارت Monochrome را بزنید. تا جایی که دلخواهتان است روی زبانه های قرمز و آبی و سبز مانور دهید. به خاطر داشته باشید که تغییرات در هر سه زبانه اعمال می شود.

۴-  Desaturation

یک راه ساده و کاربردی در فتوشاپ آن است که از فشردن Shift+Ctrl+U یا رفتن به Image > Adjustments > Desaturate برای تغییر یک عکس رنگی به عکسی سیاه و سفید استفاده کنید.

۵- استفاده از Gradiant map

قابلیت زیبای این ابزار در فتوشاپ و عکاسی در این است که عمده فوکوس خود را بر روی نقاط روشن موجود در عکس می گذارد و بدون آنکه تضادی بین تاریکی و روشنایی ایجاد شود رنگ ها را موزون همچون یک موسیقی نشسته بر فضا، همرنگ می سازد.

برای اینکار کافی است به Layer > New Adjustment Layer > Gradient Map بروید. زمینه سیاه و سفید را انتخاب کنید و باز هم انتخاب کنید که می خواهید پس زمینه تان تغییر کند یا پیش زمینه تان.

۶- تبدیل به Grayscale mode

با رفتن به Image > Mode > Grayscale می توانید عکسی سیاه و سفید و البته با سایه های خاکستری ایجاد کند. تنها نقص این روش آن است که اطلاعات مربوط به رنگ ها در عکس تان از بین خواهد رفت و دیگر هیچ کنترلی روی مدیریت رنگ ها نخواهید داشت.

۷- روش آزمایش رنگ یا Lab color

این متد هنوز هم یکی از روش های ساده و سریع تغییر رنگ است. با استفاده از این روش، نتایج بهتری از تغییر به سیاه و سفید به دست خواهید آورد. برای استفاده از این روش کافی است به Image > Mode > Lab Color بروید. کانال روشنایی را انتخاب کنید( Window > Channels).

حال لازم است تمام سطح را انتخاب کنید، برای اینکار ctrl+A را انتخاب کنید و یک کپی از تمام سطوح بگیرید.

در این قدم بایستی به بخش RGB سوئیچ کنید. پس در بخش کانال ها ctrl+P رابزنید و به بخش Image > Mode > RGB Color سوئیچ کنید و هر کدام از زبانه های قرمز و آبی و سبز را به تنهایی تغییر دهید. اگر دکمه پیش نمایش را بزنید می توانید تغییرات را مشاهده کنید و کنترل خوبی بر روی روشنایی ها و تاریکی ها و سایه ها داشته باشید.

۸- شکافت تون های سیاه و سفید

بیشتر مواقع دستیابی به عکس های Sepia زیباترین خواسته و علاقه عکاسان است. اینکه بتوانی کنترل خوبی بر روی تون های رنگی ایجاد کنی یعنی آنچه که دوست داری را در قالب یک عکس پیدا کنی و این مهم میسر نمی شود به جز استفاده از شکافت تونینگ یا split tunning.

عکسی را به روش هایی که قبلا ارائه شد به عکس سیاه و سفید مبدل سازید. در گام بعدی، به آدرس Layer > New Adjustment Layer > Color Balance بروید تا بتوانید در لایه جدیدی که تشکیل می دهید تعادل رنگ را ایجاد کنید. حال بایستی روی سایه ها و روشنایی ها تا آنجا که دلخواه تان است مانور دهید تا عکسی خلق کنید به غایت زیبا.

۹- رنگ بندی انتخابی Selective Colorization

اگر می خواهید از یک عکس رنگی فقط بخشی از آن سیاه و سفید باشد و یا برعکس، بهتر است با این شیوه نیز آشنا شوید.

یک لایه جدید تنظیم خلق کنید( Layer > New Adjustment Layer). در نوار لایه ها Hue/Saturation را انتخاب کنید. این بخش را می توانید در گوشه پایینی سمت راست فتوشاپ بیابید. در پنجره جدید تیک کنار Colorize را بزنید و زبانه saturation را به صفر برسانید.

 

در گام سوم، بایستی یک لایه جدید بسازید و از نوار ابزار History Brush Tool را انتخاب کنید. حال می توانید با کشیدن این ابزار به بخش های پیش زمینه و پس زمینه تغییر رنگ انتخابی تان را اعمال نمایید.

امیدوارم این آموزش کوتاه بتواند شما را در تجربه عکسی متفاوت یاری نماید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد