مجله خبری اینترنتی شهر نرجه

مجله خبری اینترنتی شهر نرجه

مجله خبری اینترنتی شهر نرجه
مجله خبری اینترنتی شهر نرجه

مجله خبری اینترنتی شهر نرجه

مجله خبری اینترنتی شهر نرجه

یک عکس استاندارد در مسابقات عکاسی چگونه عکسی است ؟

در نمایشگاه های عکاسی که چرخی می زنیم تفاوت بین عکس های بدون ویرایش و تصاویر ویرایش شده کاملاً مشخص هست . گاهاً در برخی نمایشگاه ها آدم فکر می کند که در نمایشگاه عکس هست یا گرافیک ؟

در این مقاله برای شما دوستان عزیز اطلس ای مارکت تصمیم داریم تعاریف پایه عکس را از نظر پذیرش انجمن ها و فدراسیون های جهانی هنر عکاسی در نمایشگاهها، مسابقات و جشنواره های معتبر و مطرح جهانی بیان کنیم، شاید این متن کمکی باشد به شناخت بهتر ما از هنر عکاسی و شرکت موفق تر در این رویدادها.

عکس چیست؟

اغلب مردم عکاسى را وسیلهٔ ثبت یک لحظه‌ مى‌دانند و عکاسان آن‌‌را به مثابهٔ یک ابزار هنرى بى‌نظیر که مى‌تواند در خدمت بیان هنرى قرار گیرد. از این‌رو عکاسى چیزى وراى ثبت موضوع مى‌تواند باشد. در آغاز اغلب عکاسان از هنرهاى نقاشى و مجسمه‌سازى دوران خود تقلید مى‌کردند اما بعدها عکاسى گرایش‌ها و شاخه‌هاى متعددى پیدا کرد و هنرمندان هر شاخه به‌طور تخصصى به کار پرداختند، مثل عکاسان مستند، عکاسان هنری، تبلیغاتی، ورزشی، پرتره و … .

اما امروزه عکاسی به بخشهایی با وسعت بیشتر و تخصصی تر چون:

فتوژورنالیسم، مستند اجتماعی، مستند، هنری، پرتره، مد، تبلیغاتی، خلاقه، فتومونتاژ، هوایی، ورزشی، معماری، زیر‌آب، فضایی، سینما، نمایشی، دیجیتالی و … تقسیم میشود، هر کدام از این گرایشها دارای تارخچه پیدایش و تعاریف خاص خود هستند که در آینده سعی خواهم کرد هر کدام را بصورت جداگانه ای در قالب مقاله ای تخصصی تر معرفی نمایم، در اینجا سعی دارم فقط به تعاریف عکس جهت پذیرش در نمایشگاهها، مسابقات و جشنواره های معتبر جهانی از نظر انجمن ها و فدراسیون های هنر عکاسی بپردازم.

تعریف عکس برای پذیرش

عکس باید توسط خود عکاس بر روی امولسیون عکاسی (نگاتیو یا اسلاید) و یا بصورت دیجیتالی عکاسی شده باشد (به عبارت دیگر عکس باید از برخورد نور به امولسیون عکاسی (نگاتیو یا اسلاید) و یا حسگر دیجیتال بوجود آمده باشد). بجز در بخش های طبیعت، فوتوژورنالیسم و عکس های سفر که دستکاری عکس در آنها مجاز نیست، در سایر بخش ها عکس را می توان با استفاده از تکنیک های سنتی، الکترونیکی و یا تکنیک های گرافیکی کامپیوتری (فتوشاپ) دستکاری کرد، اما تمام اجزا مورد استفاده باید توسط خود عکاس، عکاسی شده باشد و محتوای عکس غالب باشد.

عکس طبیعت
  • تعریف FIAP برای عکس طبیعت: به تصویر کشیدن حیوانات زنده و رام نشده و گیاهان خودرو در محیط طبیعی و انواع پدیده های طبیعی از حشرات تا کوههای یخی و پدیده های جوی و طبیعی عکاسی طبیعت محسوب می شود. بنابراین عکاسی حیوانات اهلی یا حیوانات محبوس یا تحت هر نوع قید و بند یا دست آموز و همچنین عکاسی از گیاهان کاشته شده توسط انسان، مجاز نیست. برای موضوعات طبیعت، شواهد کوچکی از حضور انسان، مانند پرنده های غیر اهلی که خود را در محیط زندگی انسان تطبیق داده اند قابل قبول می باشد ( مانند جغد های انبار یا لک لک ها در زیستگاهی که توسط انسان یا نیروهای طبیعی مثل طوفان یا امواج جزر و مد تغییر یافته اند). عکس می بایست با اصالت و مستند بوده و توسط عکاس و ابزار عکس برداری به ثبت رسیده باشد. هر نوع پردازش در عکس طبیعت می بایست محدود به رفع عیب و نقصهای کوچک و اصلاحاتی بوده که محتوای صحنه اصلی را تغییر ندهد.با رعایت شرایط بالا، می باست هر تلاشی به کار گرفته شود تا سطح هنری، در تمامی عکس های طبیعت، افزایش یابد.
  • تعریف PSA برای عکس طبیعت: عکاسی از طبیعت به استفاده از روشهای عکاسی برای ترسیم مشاهدات تمامی شاخه های تاریخ طبیعی بجز مردم شناسی و باستان شناسی منحصر می شود. بصورتی که یک فرد متخصص بتواند سوژه را شناسایی کرده و صداقت ارائه اثر را تایید کند. داستانی که عکس بیان می کند می بایست بر کیفیت زیبایی آن برتری داشته باشد، در عین حال کیفیت تکنیکی عکس نیز از بین نرود. عناصر انسانی نباید نمایش داده شوند، مگر در مواردی که عناصر انسانی به برجسته تر شدن موضوع طبیعت کمک کند. حضور برچسب ها یا نوار های علمی یا گردنبندهای رادیویی بر روی بدن حیوانات وحشی مجاز می باشد. نمایش گیاهان یا حیوانات دورگه، (که در پیدایش آنها انسان نقش داشته)، نمونه های کاشته شده، گیاهانی که بطور واضح با نظم و ترتیب خاصی کاشته شده باشند قابل قبول نمی باشد، زیرا به نحوی باعث تغییر در استناد عکس می شود. هیچ تکنیکی که باعث حذف، اضافه، جابجایی و یا تکثیر محتوای عکس شود مجاز نیست و فقط، تغییر سایز، برش عکس (کراپ کردن)، تغییر سطحهای نوری عکس (روشنی ها و تاریکی ها) و ترمیم رنگ اصلی مجاز است. تکنیک هایی که داستان طبیعت را تغییر نداده و محتوای بصری عکس را تغییر ندهند، مجاز هستند. تمام تنظیمات بکار رفته باید طبیعی بنظر برسند. حذف یا دستکاری رنگ ها برای تبدیل عکس اولیه به عکس تک رنگ مجاز است. استفاده از هیچ نوع فیلتر جلوه های ویژه مجاز نیست. هرگونه شارپ کردن باید طبیعی بنظر برسد.
عکس های فوتوژورنالیسم
  • عکس های فوتوژورنالیسم: شامل تک عکس یا توالی از چند عکس که در یک کادر آورده شده اند و باید دارای ارزش خبری و تاثیر احساسی باشند (شامل علایق انسانی، مستند و اخبار لحظه ای). ارزش خبری عکس باید نسبت به ارزش بصری آن غالب باشد. عکس های که واقعیت را تغییر دهند یا سوژه های که برای عکاسی چیده شده باشند در این بخش پذیرفته نمی شود. تکنیک هایی که عاملی از عکس را اضافه، حذف یا جابجا می کنند در این بخش پذیرفته نمی شود. تنها کراپ (crop) کردن مجاز است. هر گونه تنظیمات عکس باید طبیعی بنظر بیاید.
  • عکس های فوتوژورنالیسم با موضوع علایق انسانی: عکس با موضوع علایق انسانی عکسی است که انسان یا انسان ها را در موقعیت های احساسی یا غیر عادی یا در ارتباط با انسان های دیگر نشان می دهد. عکس های ورزشی در این بخش پذیرفته نمی شود.
عکس تک رنگ
  • تعریف فیاپ برای عکس تک رنگ: یک عکس سیاه و سفید که شامل خاکستری کاملا تیره (سیاه) تا خاکستری کاملا روشن (سفید) و دامنه ای از تن های مختلف خاکستری است یک عکس تک رنگ محسوب می شود. یک عکس سیاه و سفید که بجای تن های خاکستری دارای تن های یک رنگ دیگر باشد نیز عکس تک رنگ محسوب می شود و می توان آنرا در بخش سیاه و سفید شرکت داد، چنین عکسی را می توان در کاتالوگ نمایشگاهی با پاتروناژ فیاپ بصورت سیاه و سفید چاپ کرد. به بیان دیگر، یک عکس سیاه و سفید که بخشی از آن دارای تن یک رنگ دیگر باشد و یا با افزودن یک رنگ به عکس رنگی (چند رنگ) تبدیل می شود و باید در بخش رنگی شرکت داده شود. چنین عکسی در کاتالوگ نمایشگاهی با پاتروناژ فیاپ باید بصورت رنگی چاپ شود.
  • تعریف PSA برای عکس تک رنگ: یک عکس تک رنگ یعنی عکسی که بیش از یک رنگ نداشته باشد، اما این تک رنگ می تواند هر رنگی باشد.
عکس خلاقه

عکس خلاق یا تغییر واقعیت به عکسی گفته میشود که تصویر نهایی از دستکاری یک یا چند عکس و تغییر یا اغراق در المانهای نور، کنتراست، رنگ، نسبت های سایز، چیدمان، اضافه و یا کم کردن المانهای موثر یا غیر موثر در عکس خلق شده باشد و بطور کل تغییراتی که کل آیتم های استفاده شده در آن توسط خود عکاس عکاسی یا خلق شده باشد.

عکس حیات وحش

عکس حیات وحش به یک یا گروهی از موجودات زنده گفته می شود که در محیط طبیعی خود و یا در یک محیط سازگار، بصورت آزاد زندگی می کنند. بنابراین عکس هایی از مناظر، حیوانات در باغ وحش، حیوانات مسابقه ای مزارع و یا هر موجود زنده ای که تحت شرایط کنترل شده زندگی می کند، برای عکاسی حیات وحش مناسب نمی باشد.

عکس سفر

در تعریف عکس های سفری یک عکس سفری عکسی است که احساسی از یک زمان یا مکان، تصویر یک سرزمین، مردم آن سرزمین، یا یک فرهنگ در حالت طبیعی آنرا نشان دهد. محدودیت جغرافیایی ندارد. عکسهای فوق کلوزآپی که هویت زمان و مکان را از دست میدهد، عکسهای استودیویی از مدل، یا دستکاریهایی در عکس، که باعث میشوند موقعیت واقعی نشان دیده نشود قابل قبول نیستند. هیچ عنصری از عکس نباید جابجا، clone، اضافه، حذف، بازچینی و یا ترکیب شود. اجازه هیچ گونه تغییر و تبدیل و یا دستکاری وجود ندارد مگر تغییر اندازه عکس، کراپ (crop)، تاریک یا روشن کردن و ترمیم رنگ اصلی صحنه. از هیچ فیلتر جلوه های ویژه نمی شود استفاده کرد. هرگونه شارپ کردن عکس باید طبیعی به نظر برسد.

عکس پرتره

عکس کامل صورت با فیگور یا نیمه فیگور با حداقل پردازش که دنیای درون و حالت فیزیولوژیکی صورت را نشان دهد. عکس های کودکان قابل پذیرش نیست. عکس های سپیا، سیاه و سفید و تک رنگ پذیرفته می شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد