مجله خبری اینترنتی شهر نرجه

مجله خبری اینترنتی شهر نرجه

مجله خبری اینترنتی شهر نرجه
مجله خبری اینترنتی شهر نرجه

مجله خبری اینترنتی شهر نرجه

مجله خبری اینترنتی شهر نرجه

آموزش راه های پیشرفت در عکاسی

بارون نگار : در این مقاله پنج راه کار برای پیشرفت در عکاسی پرتره و خلق تصاویر پرتره جذاب را خدمت شما دوستان عزیز ارائه می دهیم . آیا تا به حال شده به این موضوع بیاندیشید که از زمانی که رانندگی را آموخته اید، چه چیزهایی به سطح دانش تان افزوده شده؟

ممکن است فکر کنید، عکاسی را چه ارتباطی است با رانندگی!!  اما همانگونه که مسیری را انتخاب می کنید تا شما را راحت تر و زودتر به مقصد برساند، یا تجهیزات ماشین را قبل از هر حرکتی چک می کنید، در زمینه عکاسی نیز لحظه ای فکر کنید که چه کارهایی را قبل از زدن شاتر، به انجام می رسانید. آنگاه به حجم آموخته هایتان در طول مدتی که عکاسی را به عنوان یک ذهنیت فعال، برگزیدید، افتخار می کنید.حال که عکاسی را با رانندگی مقایسه کردیم، ببینیم دست فرمان مان در عکاسی پرتره چگونه پیشرفت خواهد کرد:

۱- LCD دوربین تان را فراموش کنید.

حتما شما هم مثل من دیده اید عکاسانی را که تا عکس می گیرند، LCD دوربین شان را روشن می کنند تا نتیجه کارشان را ببینند. درست است که این موهبت بزرگ با ظهور دوربین های دیجیتال ( البته نه همه) به ما ارزانی شده است، اما به خاطر داشته باشید ایامی را که می بایست با دوربین های قدیمی و نگاتیوها کار می کردیم. تا زمان ظهور عکس نمی دانستیم چه کاری کرده ایم. حال سوژه مان را پیدا کرده ایم به جای خسته کردن آنها که به خوبی در چهره شان نمایان می گردد، به عکاسی بپردازیم. اگر می خواهید اعتماد به نفس تان را افزایش دهید، دانش خود را در زمینه خوانش هیستوگرام بالا ببرید.

۲- حالات تقدم شاتر ودیافراگم ( Av & Tv)

این عقیده مشترک در جامعه عکاسی وجود دارد و آن این است که : طبق رهنمودهای عکاسی عمل کنید. و اگر ذهن کنجکاو و جستجوگرتان بپرسد: چرا؟ جواب خواهید شنید: چون بزرگان عکاسی چنین کرده اند.  ( من این موضوع را به وضوح در زمینه هنر والای خوشنویسی درک کرده ام… )رهنمودهای عکاسی همچون قوانین راهنمایی و رانندگی می مانند که شما باید آنها را بدانید اما چیزی از خلاقیت، داشتن ذهنیتی فعال و استفاده از شرایط موجود در صحنه، به شما نمی گویند. پس با توجه به شرایطی که در آن به عکاسی پرتره می پردازید، از حالات مختلف تعبیه شده در دوربین تان کمال استفاده را ببرید به عنوان مثال حالت تقدم دیافراگم این امکان را به شما می دهد که کنترل فوق العاده ای را بر روی عمق میدان داشته باشید.

۳- لنزهای بیشمار را همراه خود نکنید.

برای عکاسی پرتره، توصیه می شود از لنزهای اصلی ( PRIME)  یا لنز ۷۰-۲۰۰، f/2.8استفاده گردد. انگار یک مانع فیزیکی میان شما و سوژه تان باید قرار بگیرد. اما ذهنیتی که سوژه به این همه عظمت سوار شده بر دوربین تان دارد، آن است که یک عکس پرتره نیازی به این همه لشکرکشی ندارد!

ارتباط راحتی را بدون ادوات و تجهیزات عکاسی با سوژه تان ایجاد کنید. فوکوس را روی چشمان سوژه خود تنظیم کرده و خود را درگیر بایدها و نبایدها نسازید.

۴- با سوژه تان مشورت کنید.

ما قبل از عکاسی پرتره، در مورد وضعیت دوربین مان و نحوه عکاسی بهتر جستجوهای خوبی انجام می دهیم، اما کمتر با خود سوژه به مشورت پرداخته ایم. در صورتی که اگر سوژه را حذف کنیم و به ذهنیات ش، دغدغه هایش یا حتی شادی هایش توجه نکنیم، تصویر حاصله یک روتوش کم مایه از هزاران پروژه عکاسی خواهد بود.

همچنین، می توانید از سوژه خود بپرسید که چه ژستی را پیشنهاد می دهد. به نظراتش احترام بگذارید و آنها را اجرا نمایید.


۵- مراقبت کنید

در این پست ما زیاد به سراغ رانندگی رفتیم. اشکالی ندارد یک بار دیگر هم به سراغ این موضوع ملموس برویم؟ قبل از سفر، غیر از آماده کردن توشه راه، مختصری استراحت می کنیم تا بتوانیم بر جاده و رانندگی مان مسلط شویم. توصیه من به تمام عکاسان آن است که قبل از پرداختن به هر موضوع عکاسی، مراقبه کوتاهی داشته باشند. تا ذهن و دست شان همگام و همسو با هدف شان پیش برود. شما می خواهید بر چشمان سوژه تان فوکوس کنید. چشم ها آیینه تمام نمای ذهن ها هستند. پس لازم است غم و شادی نهفته در پس پرده چشمان را به خوبی نشان دهید و این نیازمند آن است که خود به آرامش برسید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد